انواع جراحی در دندانپزشکی

انواع جراحی در دندانپزشکی


در دندانپزشکی انواع مختلفی از جراحی وجود دارد که در اینجا به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم :

انواع جراحی در دندانپزشکی
انواع جراحی در دندانپزشکی

انواع جراحی

جراحی دندان

کشیدن دندان عادی یا نهفته با جراحی ساده و گاهی پیچیده ، تحت بی حسی انجام می‌شود. همه دندانپزشک هایی که مدرک آنها جراح دندان‌پزشک است مجاز و قادر به انجام این نوع جراحی می باشند.

جراحی فک و صورت

جراحی فک و صورت  معمولا در اتاق عمل و با بی هوشی انجام می گیرد. این نوع عمل باید توسط دندان‌ پزشک متخصص جراح فک و صورت انجام شود.

جراحی ریشه دندان

این جراحی در مواردی انجام می‌ گیرد که درمان ریشه دندان موفق نبوده و به ویژه زمانی که نوک ریشه کیست یا آبسه تشکیل شده باشد و معالجه ریشه کافی نیست ، به روش‌ های مختلف انجام می‌شود. این جراحی در حوزه‌ی تخصص دندان پزشکان متخصص ریشه (اندو)است که به آنها اندودنتیست می‌گویند، ولی برخی دندان‌پزشکان باتجربه نیز انجام می‌دهند.

جراحی لثه

اصلاح مشکلات لثه و بافت های نگهدارنده‌ ی اطراف ریشه دندان ، در حوزه‌ی تخصص پریو می باشد . متخصصان لثه یا پریو که پریودنتیست نامیده می شوند. این جراحی‌ها را انجام می‌دهند ، ولی بعضی از دندانپزشکان متبحر هم جراحی لثه می‌کنند .

انواع جراحی در دندانپزشکی
انواع جراحی در دندانپزشکی

جراحی دهان کودک

بیشتر اقدامات درمان جراحی دندان‌پزشکی کودکان را دندان‌ پزشکان متخصص اطفال یا پدودنتیست ها انجام می‌دهند.

جراحی زیبایی دندانپزشکی

بعضی جراحی‌ های زیبایی به متخصص لثه مربوط است و بعضی که اغلب در ناحیه فک و بینی است ، به متخصص جراحی فک و صورت مرتبط است .

جراحی سوانح و تصادفات

غالبا به بیمارانی که دچار ضربه یا تروما در صورت و دهان شده‌اند ، در مراحل اورژانس ، دندانپزشکان متخصص جراحی فک و صورت رسیدگی می‌کنند ولی در مراحل ساده‌ تر ، متخصصین اندو ، پریو ، کودکان و حتی دندان‌ پزشک های عمومی، اقدامات بعدی و تکمیلی را انجام می‌دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *