انواع لکه های ی دندان و عوامل ایجاد آن

انواع لکه های ی دندان و عوامل ایجاد آن


لکه های دندان ممکن است روی سطح دندان یا زیر مینای دندان رخ دهند و در بعضی افراد هر دو نوع لکه های می تواند بوجود آید. انواع تغییر رنگ دندان ها می تواند به علت در مواد دندانی باشد.که از انتخاب غذا و نوشیدنی و بهداشت دهان و استفاده از دارو نشأت می گیرد.

انواع لکه های دندان:

لکه های خارجی دندان

مصرف دخانیات یا به طور منظم نوشیدن قهوه و نوشیدنی های  رنگدانه دار مانند چای و نوشیدنی های الکی باعث ایجاد لکه روی سطح دندان ها می شوند . باقی مانده های رنگدانه از غذا یا نوشیدنی، در بخشی که مینای دندان را پوشش می دهد عامل ایجاد این لکه ها هستند. این نوع لکه ها با مسواک زدن با خمیر دندان سفید کننده و رعات اصول بهداشت دهان و دندان  براحتی از بین می روند.

لکه های داخلی یا ذاتی دندان

لکه های داخلی زمانی بوجود می آیند که ذرات ایجاد کننده لکه ها در مینای دندان انباشته شوند. برداشتن لکه های درونی دندان کار سختی است ، اما می توان اینکار را با با استفاده از سفید کننده های حرفه ای از بین برد

مربوط به افزایش سن

لکه های دندانی که با افزایش سن بوجود می آیند، نتیجه ترکیب لکه های درونی و بیرونی هستند این علل درونی تغییر رنگ همراه با علل خارجی مانند اثرات بعضی غذاها، نوشیدنی ها و تنباکو، علت بسیاری از لکه هاییست که بزرگسالان با افزایش سن به آن مبتلا می شوند.و همان طور که قبلا گفته شد ، تغییر رنگ دندانها نیز محصولی از چندین عامل بیولوژیکی ، از جمله شفافیت مینای دندان است.

انواع لکه های دندان و عوامل ایجاد آن
انواع لکه های دندان و عوامل ایجاد آن

عوامل ایجاد لکه های دندان

علت های بسیاری برای لکه های رنگی روی دتدان  وجود دارد که ممکن است برخی از آنها باعث ایجاد لکه های دندان های شما شده  باشند و بسیاری از آنها فراتر از کنترل شما هستند. این فهرست جامع می تواند به شما کمک کند تا علت لکه های دندانهای خود را بشناسد و موارد زیادی از تغییر رنگ دندان هایتان جلوگیری کنید .

  • غذا و نوشیدنی : قهوه، چای، نوشابه های تیره، نوشیدنی های الکلی و حتی بعضی از میوه ها و سبزیجات علت ایجاد لکه های رنگی هستند.
  • توتون و تنباکو : سیگار کشیدن و تنباکو جویدن می توانند به ایجاد این لکه ها کمک کنند.
  • مراقبت ضعیف از دندان ها : بهداشت دهان و دندان ضعیف ، از قبیل مسواک زدن یا نخ دندان به طرز غیر صحیح، می تواند منجر به تغییر رنگ دندان شود.
  • بیماری : هر گونه تروما یا بیماری که بر رشد مینای دندان در کودکان اثر بگذارد (زیر ۸ سالگی) می تواند عمال ایجاد  لکه های دندانی باشد. بیماری نیز می تواند لکه های دندانی را روی دندان های بالغ  ایجاد کند.
  • درمان های پزشکی :گاهی اوقات درمان های پزشکی می تواند باعث ایجاد لکه شوند و چندین نوع از داروها از جمله داروهای فشار خون بالا، شیمی درمانی، آنتی هیستامین ها و بعضی داروهای ضد سایکوتیک , داروهای شیمی درمانی و اشعه می توانند لکه های دندان ایجاد کنند.
انواع لکه های دندان و عوامل ایجاد آن
انواع لکه های دندان و عوامل ایجاد آن

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *