خوراکی های مفید و مضر برای دندانها را بشناسید

خوراکی های مفید و مضر برای دندانها را بشناسید


هر غذایی که میخورید و هر نوشیدنی ای که مینوشید قبل از هر چیز ابتدا با دندانها در تماس هستند .که این به این معنی است  که مواد غذایی به صورت پیوسته در حال تاثیر گذاری روی سلامت دندانها می باشد .

بسیاری از غذاهایی که ما میخوریم حاوی شکر و اسیدی هستند که می توانند تاثیر بسیار مخربی روی مینای دندان ها بگذارد . بنابر این بسیار مهم است که از غذاهای سالم مصرف کنیم  که علاوه بر سلامتی به بهداشت دهان و دندان کمک کند .بنابراین از غذاهای شیرین ، چسبناک و اسیدی و نوشیدنی ها گازدار دوری کنید . در عوض بر روی یک رژیم متعادل کننده تمرکز کنید که باعث افزایش مواد مغزی مانند کلسیم در بدن شود.

با پیروی از دستور العمل های تغذیه سالم می توانید خطر فرسایش و ایجاد حفره های مینای دندان را کاهش داده و لبخند خود را سالم تر و طولانی تر کنید.و از دندان درد های شدید تا ابد در امان بمانید .

خوراکی های مفید و مضر برای دندانها را بشناسید
خوراکی های مفید و مضر برای دندانها را بشناسید

تاثیر انواع مواد غذایی روی دندانها

شیرینی جات

ازخوردن شیرینی جات پرهیز کنید . بر اساس گزارش انجمن دندان پزشکی آمریکا ،  حفره های دندان به مدت طولانی با رژیم غذایی غنی از غذاهای شیرین ،چسبنده و همچنین کاستی های بهداشتی دهان و دندان ارتباط دارند . بنابراین مهم است که غذاهای شیرین را بسیار محدود کنید و تا جای ممکن در حد صفر کنید .خوراکی های شیرین تنها به معنی آب نبات ، کوکی و کیک نیست . بلکه به معنای کنار گذاشتن و محدود کردن برخی نوشیدنی های ورزشی و نوشیدنی های انرژی زا و حتی آب میوه های قندی است.

شاید برایتان عجیب باشد اما مقادیر زیادی شکر  در مارک های خاصی از سس اسپاگتی ،غلات و میوه های کنسرو شده وجود دارد. بنابراین بسیار مهم است که محتوای قند را در همه چیزهایی که می خورید و می نوشید بررسی کنید .

خوراکی های چسبنده

خوردن غذاهای غلیظ و خوراکی های چسبنده مثل کشمش، عسل و غذاهای نشاسته ای مانند نان و چیپس سیب زمینی، می توانند به سطح دندان ها بچسبند و خطر ایجاد پوسیدگی را افزایش دهد،

سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی می گوید این گونه غذاها در حد متوسط ، با رعایت اصول بهداشت دهان و دندان مانند خوب مانند مسواک زدن و … به طور منظم، در مقدار کمی قابل قبول است.

خوراکی های مفید و مضر برای دندانها را بشناسید
خوراکی های مفید و مضر برای دندانها را بشناسید

خوراکی های اسیدی

مراقب غذاهای اسیدی باشید. علیرغم اینکه که خوردن میوه های تازه مانند پرتقال و گوجه فرنگی بخش مهمی از رژیم غذایی سالم می باشد، مرکبات و بعضی انواع میوه ها اسیدی هستند و می توانند بر مینای دندان تاثیر بگذارد. بهتر است آنها با یک وعده غذا خورده شوند .به یاد داشته باشید که میوه های اسیدی در شکل های مختلف مانند ابمیوه و ژله هنوز هم حاوی اسیدی هستند.

نوشیدنی ها

برخی نوشیدنی ها مانند قهوه، چای و شراب قرمز باعث لکه دار شدن دندان می شوند به این دلیل  که آنها حاوی رنگدانه هایی هستند که به مینای دندان می چسبند. ولی به این معنی نیست که هرگز از خوردن یک فنجان قهوه صبحانه یا چای لذت نبرید تنها بعد از نوشیدن با مقدار زیادی آب دندانها شسته شود .

چه خوراکی ها ی برای دندان مفید هستند ؟

که یک رژیم متعادل شامل سبزیجات، میوه، دانه های جامد، پروتئین نابالغ مانند ماهی و لوبیا و لبنیات است و باعث سالم نگه داشتن دندانهای شما می شود .

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *