مراقبت های ارتودنسی

اگر فاصله دندانی زیاد و دندان های نامرتبط مشکلیست که با آن دست و پنجه نرم میکنید. راه چاره برای داشتن لبخندی زیبا تر و مرتب تر ارتودنسی است. اولین چیزی که در مورد ارتودنسی باید بدانید، زمان مناسب برای انجام آن است. قبلا به چندین نکته پیرامون محافظت از دندان ها در هنگام  ارتودنسی پرداخته ایم و حال بر آن شدیم تا موضوع مراقبت های ارتودنسی را شروع کنیم. توجه به چند نکته ساده میتواند از بروز مشکلات مختلفی جلوگیری کند. با ما همراه باشید.

 

یک زندگی جدید

تفاوتی نمیکند که کدام درمان ارتودنسی را برگزیده اید، کمانی، نامرئی و… شما یک قسمت جدید در دهان خود دارید که باید حواستان را در این مورد جمع کنید. از جمله مراقبت های ارتودنسی میتوان به : توجه بیشتر به، خوراکی هایی که میل میکنید، ورزش هایی که انجام میدهید و در کل کارهایی که میکنید اشاره کرد. کمی بی توجهی میتواند به مشکلات مختلفی بیانجامد.

درد و احساس فشار

در چند روز اول ارتودنسی با کمی درد و احساس فشار رو به رو هستیم. پس از گذشت چند روز فک به این حالت عادت میکند و جای نگرانی نیست. پیش می آید که در مواردی دکتر دارو هایی را برای کاهش درد تجویز کند.

 

مشکل در هنگام صحبت کردن

ممکن است چند روز اول استفاده از ارتودنسی، حرف زدن را برایتان مشکل کند. چنین حالتی طبیعی است و تنها با گذشت چند روز به آن عادت خواهید کرد. به هیچ عنوان سعی نکنید ساختار سیم و اجزاء ارتودنسی را تغییر دهید.

مراقبت های اولیه

مراقبت های ارتودنسی

چند روز اول ارتودنسی از خوردن خوراکی های رنگی حتی سبزیجات اجتناب کنید. همچنین باید از غذا هایی با بافت نرم استفاده کنید. به توصیه های دندانپزشکتان به خوبی دقت کنید.

این خوراکی هارا نخورید

خوراکی های چسبنده مثل آدامس، گز، شکلات ها و… میتوانند برای سیم ارتودنسی شما مشکلاتی را ایجاد کنند. خوراکی هایی با ساختار محکم و سخت مثل آجیل میتوانند به سیم ارتودنسی شما آسیب وارد کنند. لازم است که چنین خوراکی هایی را مصرف نکنید.

ورزش

ورزش های رزمی در طول درمان ارتودنسی توصیه نمیشوند. در صورتی که همچنان احساس میکنید که باید در این قبیل ورزش ها شرکت کنید بهتر است از محافظ مخصوص استفاده کنید.

بوی بد دهان

در صورتی که تکه های غذا به درستی از رو دندان ها و سیم ارتودنسی تمیز نشوند. تنها طی چند روز شاهد به وجود آمدن بوی بد دهان خواهیم بود. در نهایت عدم رعایت بهداشت دهان میتواند ظاهر دهان و سیم ارتودنسی را به شدت خراب کند.

مسواک زدن

مراقبت های ارتودنسی

استفاده از مسواک های برقی با نخ دندان توصیه میشود. در صورتی که به درستی دندان ها و سیم ارتودنسی را تمیز نکنید باید خودتان را برای مشکلات مختلفی آماده کنید.

زخم و خونریزی

در صورت مشاهده هر گونه زخم و خون ریزی جدید لازم است تا سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید.

مراجعه به دندانپزشک

علاوه بر جلسه بعد از ارتودنسی که دندانپزشک از شما میخواهد برای فعال کردن فنر  به او مراجعه کنید. توصیه میشود در دوره های مشخص و مرتب جهت چک کردن وضعیت ارتودنسی به دندانپزشکتان مراجعه کنید.

 

مراقبت های ارتودنسی آنقدر سخت نیستند که نتوانید از عهده آن ها بر بیایید. اما لازم است برای داشتن لبخندی زیبا تر برای مدتی محدود، بعضی عادت هارا کنار بگذارید تا موفق شوید.

 

لطفا از کانال آپارات ما بازدید کنید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *