خوراکی های چسبناک

در مقاله قبلی در مورد تصور غلط، غذا نخوردن برای حفظ سلامتی دندان ها اشاره کردیم. در کنار خوراکی های اسیدی و خوراکی هایی که شکر فراوانی دارند، باید مراقب گروه دیگری از خوراکی ها نیز بود. گفتنی است که پدر و مادر ها مهمترین نقش را در زمینه آموزش بهداشت دهان به کودکانشان دارند و نباید به هیچ وجه در این آموزش ها اهمال کنند. در این مقاله به آثار خوراکی های چسبناک بر روی دندان ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید و مقاله های قبلی ما را نیز مطالعه کنید.

میوه های خشک شده و سایر خوراکی های چسبناک

خوراکی های چسبناک

در این وب سایت مطالب بسیاری در مورد رژیم غذایی مناسب دندان نوشته ایم، اما هیچگاه خوردن خوراکی ها را منع نکرده ایم. البته به غیر از موادی مانند مشروبات الکلی که باعث بروز سرطان دهان میشوند، با خوراکی های دیگر که به صورت مستقیم برای بدن آسیب زا نیستند، جدالی نداشته ایم. با این حال برای آگاهی بیشتر قصد داریم تا یکی از مضر ترین اشکال خوراکی ها را به شما معرفی کنیم. خوراکی های چسبناک یا چسبنده. این دست خوراکی ها میتوانند مدت بیشتری بر روی دندان های شما باقی بمانند، به ویژه بر روی دندان های عقبی که به خوبی نمیتوانید آن ها را ببینید. توصیه میشود پس از مصرف خوراکی های چسبناک، دهانتان را با آب آبکشی کنید و پس از نیم ساعت مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. یادمان نرود که میان وعده ها نیز میتوانند بسیار برای دندان ها آسیب زا باشند.

مهمترین انواع خوراکی های چسبناک

خوراکی های چسبناک

میوه های خشک شده : کمتر کسی پیدا میشود که عاشق تکه های خشک شده میوه و مخصوصا میوه های ترش مزه نباشد، اما باید بسیار مراقب آن ها باشید.

شیرینی جات : شیرینی جات… چه چیزی میتوانیم در توصیف این گروه خوراکی ها بگوییم. حتما دهانتان را پس از مصرف شیرینی جات، با آب بشویید و پس از نیم ساعت مسواک بزنید.

چیپس ها و بیسکویت ها : این دو گروه شاید کمتر از دو گروهی که پیش تر ذکر کردیم آسیب زا باشند، اما در نهایت همچنان برای دندان ها مخاطره آمیز هستند.

 

ارتودنسی و خوراکی های چسبناک

در مقاله هایی که به مراقبت های پس از درمان ارتودنسی اختصاص داده ایم، بار ها گفته ایم که برای حفظ کارکرد صحیح سیم ارتودنسی و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن باید از خوردن خوراکی های چسبنده و یا خوراکی های سفت، به شدت پرهیز کنیم.

جایگزین

بله درک میکنیم که همه ما به خوراکی هایی نیاز داریم که بتوانند طعم دهانمان را تغییر دهند و ما را کمی خوشحال کنند. توصیه ما استفاده از آدامس هایی است که بدون شکر باشند و از قند های مصنوعی در تهیه آن ها استفاده شده باشد.

 

لطفا از کانال آپارات ما نیز بازدید کنید.

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *