بوی بد دهان

با شروع بیماری کوید 19 و فراگیر شدن استفاده از ماسک، افراد زیادی از بوی بد دهانشان مطلع شدند. بوی بد دهان میتواند نتیجه بیماری هایی مانند سنگ لوزه و یا عدم رعایت بهداشت دهان باشد. بهتر است قبل از هر اقدامی از عامل ایجاد کننده بوی بد در دهان اطلاع یابیم و بعد به دنبال درمان بوی بد دهان باشیم.

منشاء بوی بد دهان چیست

در ساده ترین و معمول ترین حالت، باکتری های محیط دهان باعث بوی بد دهان میشوند. اما گاهی فرد با اینکه نظافت دهانش را رعایت میکند باز هم بوی بد دهان از بین نمیرود و یا تنها شدت آن کم میشود. باید بدانید که بوی بدن دهان میتواند دلایل جدی تری مانند عفونت لثه، مشکلات کلیوی، مشکلات کبد، دیابت و حتی سرطان نیز داشته باشد. بار ها به اهمیت مراجعه منظم به دندانپزشک پرداخته ایم. اما باید این نکته را یادآوری کنیم که شما باید در عین صداقت تمام مشکلات دهانتان را به دندانپزشک بگویید و از او کمک بخواهید.

درمان های خانگی

مسواک و نخ دندان

استفاده از مسواک نه تنها برای پاکسازی سطح دندان ها بلکه برای پاکسازی سطح زبان نیز توصیه میشود. همچنین نخ دندان تاثیر غیر قابل انکاری در کنترل باکتری های دهان دارد. حداقل 2 بار استفاده از مسواک در روز و یک بار استفاده از نخ دندان میتواند به درمان بوی بد دهان کمک کند.

چای سبز

چای سبز منبع غنی از آنتی اکسیدان است و خواص فراوانش برای سلامتی اثبات شده اند. شاید جالب باشد که بدانید در چای سبز EGCG طبیعی وجود دارد که لثه هارا به ترشح مواد آنتی باکتریال وا میدارد. مواد ترشح شده از لثه میتوانند باکتری های باعث بوی بد دهان را تضعیف کنند.

درمان های گیاهی

در پژوهشی از شرکت کنندگان خواسته شد تا با روغن درختی، ریحان و میخک دهانشان را شست و شو و آبکشی نمایند. پس از یک دوره منظم، تاثیرات چشم گیری در نابودی باکتری های مضر دهان حاصل شد.

جعفری

جعفری منبع سرشار از کروفیل است و بوی مطبوعی دارد. برای درمان بوی بد دهان توصیه میشود تا پس از میل هر وعده غذایی، برگ های تازه جعفری را برای چند دقیقه به آرامی بجوید.

نوشیدن آب فراوان

خشکی دهان بصورت مستقیم میتواند بر بوی دهان تاثیر گذارد و همچنین مینای دندان را نابود کند. اگر از دارو هایی استفاده میکنید که دهانتان را خشک کرده اند از دکتر بخواهید تا داروی جایگیزینی را برای شما تجویز کند. در هر حال نوشیدن مقادیر زیاد آب به کنترل خشکی دهان کمک میکند. همچنین میتوانید از آدامس های بدون شکر نیز استفاده کنید.

ماست

اضافه کردن ماست به رژیم غذاییتان میتواند در درمان بوی بد دهان موثر باشد.

از کانال آپارات ما بازدید کنید.

4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *