دست دندان یا فول دنچر چیست ؟

دست دندان یا فول دنچر چیست ؟


دست دندان یا فول دنچر چیست ؟

نوعی پروتز متحرک از جنس آکریل می باشد که مانند هر محصولی ، عمر محدودی دارد . اگر شخصی همه دندان هایش را از دست داده باشد و متقاضی کاشت ایمپلنت نباشد می توان برای او دست دندان گذاشت .

فول دنچر یا دست دندان کامل قدرت جویدن و تکلم بیمار بی دندان را بازسازی کرده ، زیبایی دندان ها و صورت را به شخص برمی گرداند ، و باعث می شود فرم عضلات لب ها و صورت حفظ شود . البته باید  این پروتز توسط متخصص پروتز یا دندانپزشک خوب ساخته شود و از اصول علمی تبعیت کرده باشد.

در ابتدا دست دندان گیر و ثبات خوبی دارد اما به تدریج با تحلیل رفتن استخوان و لثه گیر و ثبات آن کمتر شده و دهان شخص را زخم کرده . پس بیش از شروع بهت به بیمار پیشنهاد کاشت ایمپلنت داده می شود . اگر که شخص سالهای زیادی از دست دندان استفاده کرده و فک او تحلیل رفته است کاشت ایمپلنت مشکل تر خواهد شد و در بیشتر موارد نیازمند پیوند استخوان است .

دست دندان یا فول دنچر چیست ؟
دست دندان یا فول دنچر چیست ؟

مقایسه ایمپلنت با پروتز متحرک

  1. با ایمپلنت بازسازی دهان، مانند حالت طبیعی شخص انجام می‌ گیرد .
  2. ایمپلنت به شکل دائمی در محل خود ثابت شده ، مانند دنچر شل نیست و لق هم نمی شود .
  3. ایمپلنت شخص را جوان‌تر نشان می‌دهد چون مانع از جمع‌ شدن استخوان فک می‌شود.
  4. ایمپلنت از تحلیل استخوان فک جلوگیری می کند .
  5. ایمپلنت به چسب نیازی ندارد.
  6. هر نوع غذایی را با ایمپلنت می توان جوید .

نکاتی در مورد دست دندان کامل یا فول دنچر

تغییرات طبیعی جسم انسان از یک طرف و تغییرات فیزیکی در قطعه آکریلی، باعث می شود که با گذشت زمان ، تطابق دست دندان با فک کم شده و موجب لقی و شکستگی شود . در این صورت باید به درمان جدید فکر کرد، نه بقا بر پروتز مستهلک .

پیشرفت فن‌آوری، هر روزه امکانات و روش‌های جدیدی را فراهم می‌کند که ماندن در روش‌های سنتی ، گاهی هزینه‌ اش بیشتر می شود . امروزه ایمپلنت به پروتز کمک زیادی می‌کند.

چسباندن پروتز کار خانگی نیست و هم نیاز به قالب گیری از فک دارد و هم استفاده از مواد دندانی برای چسباندن که در محیط مرطوب دهان برای بدن انسان ساخته شده‌ اند ضروریست نه چسب‌ های ساختمانی و هم اینکه کار باید توسط دندانپزشک مجرب انجام شود .

دست دندان یا فول دنچر چیست ؟
دست دندان یا فول دنچر چیست ؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *