عوامل خونریزی لثه را بشناسیم

عوامل خونریزی لثه را بشناسیم


عوامل خونریزی لثه را بشناسیم

مشکلات لثه می تواند به نحوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مربوط باشد ولی گاهی ممکن است به دلیل مشکلات دیگری از جمله مشکلات هورمونی و مصرف برخی از دارو ها باشد که در زیر به شرح کامل آن می پردازیم .

عوامل خونریزی لثه را بشناسیم
عوامل خونریزی لثه را بشناسیم

خونریزی لثه هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

گاهی حتی وقتی به صورت آهسته مسواک می‌زنیم، خون از لثه‌ها جاری می‌شود، خونریزی لثه هنگام مسواک زدن معمولا ناشی از مشکل بزرگ و غیرقابل‌حلی نیست . اما اگر نکاتی را ندانید ، ممکن است آنقدر به لثه‌هایتان آسیب بزنید که سلامتشان با مشکلی جدی‌تر از خونریزی‌های درگیر کنید

به علاوه  فکر نکنید خونریزی لثه هنگام استفاده از نخ دندان اتفاقی است که همه افراد آن را تجربه می‌کنند  این مشکل در بیشتر موارد به دلیل استفاده از نخ‌دندان نامناسب یا محکم کشیدن نخ روی لثه اتفافمی افتد و از نظر محققین ، در چنین شرایطی زیان نخ دندان از سود آن بیشتر است. اگر شما به این شیوه بین دندان‌هایتان نخ دندان می‌کشید ، احتمالا در حین مسواک زدن خونریزی لثه را تجربه می‌کنید ، چون که با حرکت دادن نخ‌دندان در موقعیت های نامناسب ، پیش از مسواک زدن به لثه‌هایتان آسیب ‌زده و آن‌ها را حساس کرده‌اید.

عوامل خونریزی لثه را بشناسیم
عوامل خونریزی لثه را بشناسیم

اما دیگر عوامل خونریزی لثه و مشکلات لثه چه هستند

نوسانات هورمونی

برخی  از خانم‌ها زمانی که هورمون‌هایشان دچار نوسان می‌شود (دوران بلوغ، بارداری، یا یائسگی) لثه‌هایشان حساس شده . در این دوران حتی حرکت آرام مسواک روی دندان هم می‌تواند زمینه را برای خونریزی دندان فراهم کند .

کم خوابی و بی خوابی

وقتی استرس دارید، دچار کمبود خواب هستید و یا غذای نامناسبی مصرف کرده‌اید ، حجم باکتری‌ها در دهان بیشتر شده و لثه‌ها  دچار التهاب‌هایی می‌شود که آن را مستعد خونریزی می‌کند. در این موارد ، لثه‌ ها  حساس و آماده خونریزی شده و با هر بهانه دهان پر از خون شده .

مصرف داروهای خاص

مصرف بعضی از داروها، مانند داروهای ضدافسردگی و فشارخون ممکن است علت خشکی دهان شود . در این شرایط کمبود بزاق ناشی از مصرف این داروها ، به باکتری‌ها اجازه می‌دهند با سرعت بیشتری تکثیر شوند و باعث می شود لثه ها قرمز ، متورم و خونین شوند .

خونریزی لثه ها را جدی بگیرید

گفتیم که در اغلب موارد، خون‌ریزی لثه نشانه دچار بودن به بیماری حادی نیست. اما همین مشکلات به‌ظاهر بی‌اهمیت از جمله خونریزی لثه می‌توانند زنگ‌خطری برای آگاه شدن از یک بیماری حادتر باشد. محققین می‌گویند ابتلا به بیماری‌های تهدیدکننده‌ای مانند دیابت، سرطان خون یا حتی HIV، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به تورم لثه‌ها و خونین شدنشان شوند . پس اگر مدتی طولانی دچار خونریزی لثه شدید، به‌سادگی از کنار آن نگذرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *