نقش پدر و مادر

در ابتدای این مقاله یادآوری میکنیم که مادران حامله باید بسیار بیشتر از افراد عادی مراقب سلامت دندان هایشان باشند. نقش پدر و مادر یا کسی که از کودک نگهداری میکند در ساختن شخصیت آینده کودک بسیار موثر و مهم است. افرادی که با اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان آشنا شوند و مراقبت از دندان هایشان را جدی بگیرند، در آینده دندان هایی بسیار سالم تر خواهند داشت. البته باید به خاطر بسپاریم که اهمیت دندان های شیری را نمیتوان به هیچ عنوان انکار کرد و والدین باید بدانند که دندان های شیری نقش بسیار مهمی برای شکل گیری دندان های دائمی دارند. لذا والدین باید آموزش ها و مراقبت های مرتبط با بهداشت دندان را از همان ابتدا اجرا کنند. با ما همراه باشید و مقاله های قبلی در مورد سوالات و رایج ترین مسائل دندانپزشکی کودک را بخوانید.

نقش پدر و مادر در زمینه آشنا کردن کودک با بهداشت دهان

نقش پدر و مادر

نقش پدر و مادر را رابطه با بهداشت دهان و دندان انکار نا پذیر است. والدین باید با استفاده از کلمات مثبت و تشویق کننده، کودکان را با مفهوم بهداشت آشنا کنند. برای مثال پدر و مادر نباید بار منفی برای سوزن درست کنند و برای ترساندن کودک از کلمه سوزن استفاده کنند. امروزه کارگاه های بسیاری برای اصلاح شیوه های تربیت سنتی شکل گرفته اند و استفاده از فنون قدیمی برای تربیت فرزندان رد شده اند. به جای استفاده از کلمات منفی میتوانید به کودکانتان بگویید که داشتن دندان های زیبا او را بسیار زیبا تر و با هوش تر نشان میدهد و او میتواند دوستان بیشتری داشته باشد و خوراکی های خوشمزه بیشتری با دندان های سالمش بخورد.

در مقابل والدین میتوانند آثار دندان های پوسیده و عواقب آن را برای کودکانشان توضیح دهند. نقش پدر و مادر در شناساندن عواقب عدم رعایت بهداشت دهان، در سنین ابتدایی بسیار مهم است. والدین میتوانند از بازی های دندانپزشکی و داستان های مرتبط برای آموزش کودکانشان استفاده کنند. آموزش مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به کودکانتان از همان سنین ابتدایی باید شروع شود و والدین باید تا 8 سالگی همیشه در کنار کودکانشان باشند و با آن ها مسواک بزنند.

نقش پدر و مادر در زمینه آشنا کردن کودک با محیط دندانپزشکی

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم، نقش پدر و مادر در سلامت دندان های کودک بسیار حیاتی و مهم است. والدین باید محیط دندانپزشکی ( به طور کلی محیط های درمانی ) را همانطور که هست برای فرزندانشان ترسیم کنند. یعنی اینکه به فرزندانتان بیاموزید که این مکان ها، صرفا مکان هایی برای کمک به شما و حفظ سلامتتان هستند و نه مکان هایی برای تنبیه و درد.

بالا بردن سطح اطلاعات

تنها رسالت قسمت مقالات این سایت، و تمام وب سایت های دیگر پزشکی، افزایش سطح اطلاعات مردم است. با افزایش سطح اطلاعات، مردم قادر خواهند بود تا تصمیمات موثری در جهت حفظ سلامتیشان، بگیرند. به همین صورت والدین قادرند تا کودکانشان را از انجام عادات غلط نظیر مکیدن انگشت شصت حفظ کنند. نقش پدر و مادر برای حفظ سلامت عمومی فرزندانش، در مرحله اول، افزایش اطلاعات خودشان است. والدینی که اطلاعات کافی در زمینه سلامت داشته باشند، کودکان سالم تری تربیت میکنند.

استفاده از وسایل صحیح

در آخر نقش والدین در سلامت دندان های کودکشان، به انتخاب مسواک، نخ دندان و دندانپزشک مناسب ختم میشود. والدین باید مسواک و خمیردندانی که مناسب کودک باشد را انتخاب کنند و به کودکشان بیاموزند خوراکی هایی که به دندان هایش ضرر میرساند را نخورد و یا دهانش را پس از مصرف این خوراکی ها بشویید. انتخاب یک محیط مناسب دندانپزشکی، نقش بسیار مهمی در کاهش ترس کودکان دارد.

خواهشمندیم مقاله ای که قبلا در مورد کودکان اوتیسم نوشته ایم را با دقت بخوانید و با این کودکان با دقت بیشتری برخورد نمایید. با تشکر.

 

از کانال آپارات ما نیز بازدید کنید.

6 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *