یکی از علائم التهاب و عفونت لثه در کودکان این است که هنگام مسواک زدن لثه خونریزی کند یا تنفشان بوی بد بدهد.وقتی عفونت خفیف باشه در این مرحله نام این بیماری لثه ژنژویت نام دارد اما اگر این بیماری درمان نشود بیماری به نام پریودنتیت ایجاد می شود که بافت های اطراف دهان را مشکل دار میکند و اگر  پریودنتیت درمان نشود و به آن رسیدگی نشود استخوان آرواره ها آسیب می بیند که باعث ایجاد فضاهای کوچک بین لثه و دندان ها ایجاد می شود که این عمل باعث پوسیده شدن دندان ها می شود که در نهایت می افتند.

نشانه های پیشرفت التهاب و عفونت لثه در کودکان( پریودنتیت)

*دهان مزه ی بدی بدهد

*آبسه کردن لثه

*بزاق اضافی در دهان ترشح شود

*احساس کردن مزه ی فلز در دهان

*درد لثه و خونریزی آن

*تب داشتن

التهاب خفیف لثه(ژنژویت)

این بیماری را میشود با مسواک زدن و نخ دندان منظم پیشگیری و درمان کرد.حال در موارد نادر ممکن است بیماری دیگری پیش بیاید به نام ژنژویت زخمی نکروز دهنده ی حاد(ANUG)که در این مورد ممکن است زخم های دهان و حفره های دائمی در لثه ها و در آخر لثه های بین دندان ها تحلیل رفته و از بین بروند و دندان ها هم لق و شاید ممکن است بی افتند.

التهاب شدید لثه(پریودنتیت)

التهاب شدید لثه که پریودنتیت نام دارد، باعث از بین رفتن استخوان فک می شود.برای درمان این بیماری باید به پزشک مراجعه شود که عوامل مصرف برای التهاب و عفونت لثه در کودکان شامل مسکن ها،آنتی بیوتیک و انواع دهانشویه های مخصوص این نوع می باشد.

مترونیدازول برای عفونت لثه

اگر به بیماری AUNG دچار هستید برای در مان آن از آنتی‌بیوتیک‌هایی مثل مترونیدازول یا آموکسی سیلین به مدت سه روز باید استفاده کنید.البته آموکسی سیلین برای افرادی که به پنی سیلین حساسیت دارند،مناسب نیست.

مترانیدازول با الکل واکنش نشان میدهد.پس بعد از مصرف مترانیدازول تا 48 ساعت پس آن از مصرف الکل باید اجتناب شود.

عوارض مصرف مترانیدازول و آموکسی سیلین شامل حالت اسهال و استفراغ یا اخساس بیماری می شود.

برای درمان التهاب و عفونت لثه در گکدکان میتوان از مسکن هایی مثل ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کرد یا دهانشویه هایی که حاوی کلرهگزیدین یا هیدروژن پروکسید باشند که برای درمان بیماری AUNG استفاده می شود.