بیماری لثه چگونه روی آلزایمر تاثیر دارد؟

آلزایمر نوعی بیماری است که در آن فرد مهارت های ذهنی و اجتماعی خود را از دست می دهد. این بیماری با از بین رفتن سلول های مغزی تشدید شده و حیات اجتماعی افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
پژوهشگران در بررسی های جدید خود به ارتباط معنی داری میان آلزایمر و بیماری های لثه رسیده اند. دانشمندا با بررسی بافت مغز، مایع نخاعی و همچنین بزاق بیماران زنده و مرده مبتلا به آلزایمر به وجود باکتری پورفیراموناس ژنژیوالیس در این افراد پی بردند.

در این تحقیق که با نمونه گیری از 53 فرد مبتلا به آلزایمر انجام شده آمده است:
در 96 درصد این نمونه ها آنزیم سمی تولید شده از باکتری پی-ژنژیوالیس در بالاترین حد خود قرار دارد. این آنزیم قادر است از راه دهان به مغز برسد و نورون ها را نابود کند. همچنین این باکتری با افزایش مقدار بتا آمیلوئید همراه بوده که در موارد با بیماری آلزایمر مرتبط است.
هنوز نمی توان با قطعیت در مورد صحت ادعای دانشمندان سخن گفت چرا که بیماری آلزایمر در اغلب موارد با عفونت های مغزی همراه بوده و این مورد در تولید باکتری ها و پروتئین های سمی لثه اثرگذار است. با این حال می توان نتیجه گرفت که افراد مبتلا به آلزایمر کمتر به بهداشت دهان خود رسیدگی می کنند.
شایان ذکر است، تیم محققان دارویی ساخته اند که پس از انجام آزمایشات خود بر روی موش ها، آن را تا پایان سال برای نمونه های انسانی مبتلا به آلزایمر خفیف آماده می کنند.
امید است با پیشروی تحقیقات بتوان شاهد پیشگیری از بیماری آلزایمر ناشی از باکتری دهان و دندان بود. آنچنان که این مسئله اهمیت رسیدگی به دهان و دندان را بر همگان آشکار می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *