تاثیر دخانیات بر سلامت دهان و دندان

اغلب مردم از مضرات سیگار برای سلامتی بدن آگاهند و می دانند که مصرف دخانیات باعث بیماریهای متعددی بر روی انساج بدن می شود و حتی ممکن است منجر به مرگ شخص نیز گردد. ولیکن اثرات مخرب سیگار بر روی سلامتی بافت دهان و دندان را باور ندارند و یا نسبت به آن نا آگاهند. مصرف دخانیات باعث بد رنگ شدن دندانها، بیماریهای لثه و دندان و لقی دندانها می گردد. و در موارد حاد منجر به سرطان دهان می شود

در مورد دهان شویه ها

اگر به یکی از داروخانه‌های سطح شهر، سری بزنید انواع و اقسام دهانشویه‌ها را خواهید یافت که ممکن است در انتخاب دهانشویه مناسب سردرگم شوید. برخی از آنها حس طراوت و تازگی به دهانتان می‌بخشند و بوی بد دهان را از بین می‌برند، برخی دیگر نیز به دلیل داشتن ماده «فلوراید» می‌توانند از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کرده و پوسیدگی‌های اولیه دندان‌ها را ترمیم کند. اگرچه دهانشویه‌ها جای مسواک و نخ دندان را نمی‌گیرند، اما دندانپزشکان استفاده از آنها را برای کامل شدن بهداشت دهان و دندان‌ توصیه می‌کنند. برخی دیگر از دهانشویه‌ها نیز اثرات درمانی دارند و در کنترل بیماری‌های لثه مؤثرند.

راه حل بوی بد دهان

بوی تنفس شامل یک ادراک شخصی بعد از استشمام هوای تنفسی می باشد که می تواند مطبوع، نا مطبوع و یا حتی آزار دهنده باشد. در صورت ناخوشایند بودن به آن هالیتوزیس میگویند. این اصطلاح به هر حال مترادف با بوی بد دهان نمی باشد زیرا منشاء بوی بد دهان از حفره دهان است. نباید با بوی حاصل از جذب غذاهایی مانند سیر یا سیگار کشیدن اشتباه گرفته شود زیرا این بوهای نا خوشایند یک مشکل در سیستم سلامتی را نشان نمی دهند. همچنین در هنگام صبح و هنگام بیدار شدن یک بوی نامطبوعی از دهان استشمام می گردد که ناشی از کاهش جریان بزاق و افزایش تخمیر در طی شب می باشد و خودبخود بعد از صرف صبحانه یا رعایت بهداشت از بین می رود که این نیز نباید با بوی بد تنفس اشتباه گرفته شود. وجود یک بوی بد تنفسی پایدار یک مشکل پاتولوی را نشان می دهد.

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *