عصب کشی دندان گاها به اشتباه عصب کُشی دندان تلفظ می شود.عصب کشی دندان برای درمان و معالجه ریشه ی دندان است.هنگامی که دندانی پوسیدگی زیادی داشته باشد و در معرض از بین رفتن باشد،برای نگهداری و نکشیدن دندان یا جایگزینی با دندان مصنوعی،عصب کشی انجام می شود.

عصب کشی به چه صورت انجام می شود؟

کانال های با بافت نرم به نام پالپ در ریشه ی دندان وجود دارد که این بافت های نرم به تلفظ عموم عصب نامیده می شود و عصب کشی دندان میتواند در یک یا دو جلسه انجام می شود.

 

مراحل درمان عصب کشی دندان

✓معاینات اولیه ی لازم برای تشخیص دادن عصب کشی دندان

✓تهیه کردن رادیوگرافی قیبل از شروع درمان عصب کشی دندان

✓برای شروع درمان عصب کشی بی حسی تزریق شود

بعد از بی حس کردن دندان حفره ای در داخل تاج دندان ایجاد می کنند و این حفره ها برای شروع عصب کشی دندان ایجاد می شوند که به وسیله فرز یا مته هایی انجام می شوند که سرعت بالای این مته ها باعث برش بسیار مناسب دندان برای عصب کشی می شود.

انواع مختلف فرزها یا مته ها:

-فرز های الماسی

-فرز های جراحی

-فزهای کارباید توربین

-فرزهای کارباید آنگل

پس از عصب کشی و ایجاد حفره ها در تاج دندان،وسایل کوچک و ظرفی به نام فایل برای خارج کردن پالپ یا همان عصب و پس از آن تمیز کردن دندان از تاج دندان تا انتهای ریشه استفاده می شود.

فایل هایی که برای عصب کشی مناسب هستند،شامل سوزن های ظریفی هستند که که color code  بوده و سایزبندی های مختلفی دارند.هر دندانپزشک برای انجام دادن عصب کشی متناسب با سایز مورد نظر،فایل را از طریق رنگ شناسایی کرده و استفاده میکند.

برخی از فایل ها از جنس تیتانیوم و برخی دیگر از جنس استیل هستند.

 

کلرهگزیدین  و سرم شستشو در عصب کشی دندان

 

در ظول درمان عصب کشی دندان ،متخصص دندانپزشک به صورت مرتب داخل کانال های دندان را با این دو محلول شستشو می دهد تا تمام میکروب ها و آلودگی هایی که در ریشه هستند را از انتهای ریشه خارج میکند و استفاده از این دو محلول در موفقیت در درمان عصب کشی بسیار مهم و تاثیرگذار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *