تفاوت روکش و ترمیم دندان چیست ؟

تفاوت روکش و ترمیم دندان چیست ؟


تفاوت روکش و ترمیم دندان چیست ؟

ترمیم و روکش دندان ،هر دو  روش‌های بازسازی دندان می باشند اما تصمیم‌گیری برای استفاده از آن ، به عواملی مثل باقیمانده ساختمان دندان، عادات بیمار و شرایط دندان بستگی دارد.

تفاوت روکش و ترمیم دندان

در ترمیم ، ماده بازسازی‌کننده در بین دیواره‌های باقیمانده دندان قرار گرفته و جای خالی بخش از بین رفته را پر می‌کند. اندازه و شکل قسمت خالی‌شده (به علت پوسیدگی یا شکستگی) در موفقیت ترمیم بسیار موثر می باشد.
در روکش ، پس از ترمیم قسمت خالی شده ، روکش مثل کلاهکی دور تا دور دندان را گرفته و محافظت می کند . مواد روکش‌ها، خصوصا آنهایی که زیر ساخت فلزی دارند خیلی محکم هستند اما تصمیم‌گیری برای نوع درمان به عامل های مختلف بستگی دارد.

تفاوت روکش و ترمیم دندان چیست ؟
تفاوت روکش و ترمیم دندان چیست ؟

عوامل مهم انتخاب روش درمان روکش و یا ترمیم دندان

  • هرچه دیواره‌های باقیمانده دندان ضعیف‌تر یا کمتر باشند، دسترسی به ‌گیر و استحکام کافی برای ترمیم مشکل‌تر است . هنگام جویدن ، نیرو در جهت های مختلف به دندان ها وارد میشود. تعدادی از این نیروها می‌تواند دیواره‌های باقیمانده را از هم دورکرده و باعث شکستی شود. البته تصور اینکه برای استحکام بیشتر همیشه باید به سراغ روکش رفت ، اشتباه است. بزرگ‌ترین مشکل روکش ، تراشیدن بیش از اندازه دندان است و دندان باید به ضخامت روکش حدود 2 تا5/22 میلی‌متر، تراشیده بشود. با توجه به اینکه عمر متوسط روکش‌های معمولی بین 8 تا 10 سال است، در طولانی مدت ، طول عمر دندان کاسته می شود.
  • بنابراین روکش موقعی توصیه می‌شود که نسج سالم باقیمانده دندان خیلی کم باشد . از سوی دیگر لبه روکش‌ها یا در کنار یا در زیر لثه قرار گرفته و احتمال دارد موجب التهاب لثه شوند چراکه لثه با نسج سالم دندانی  سازگار‌تر است و این نسج سالم دندانی زمان ترمیم حفظ میشود اما در درمان با روکش تراش می‌خورد. از طرفی در موارد بسیاری جهت ساخت روکش باید اول جراحی لثه انجام‌ گیرد که شرایط خاصی امکان‌پذیر نیست و یا بیمار نمی‌پذیرد.
  • عامل دیگر انتخاب عادت‌های بیمار و نیرو‌های وارده به دندان‌ها می باشد. دندان‌هایی که به دلایل مختلف نیرو‌های سنگین به آنها وارد شده ، مانند دندان افراد با عضلات جونده بسیار قوی، بعضی ورزشکاران، دندان اشخاصی که غذاهای سخت می‌خورند یا به دندان قروچه عادت دارند و دندان‌های پایه پارسیل (دندان متحرک)، ترمیم‌های محکم‌تری را می‌طلبند و درمان روکش در آنها موفق‌تر است.
  • عامل دیگر به‌ خصوص در دندان‌های قدامی، عامل زیبایی است . اگر رنگ و شکل دندان به شکلی باشد که با ترمیم مستقیم  نتوان به زیبایی مطلوب دست یافت ، چاره کار روکش خواهد بود که در این موارد روکش‌های تمام چینی پیشنهاد می‌شود.

    تفاوت روکش و ترمیم دندان چیست ؟
    تفاوت روکش و ترمیم دندان چیست ؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *