مشکلات دهان

در این مقاله به ساده ترین شکل، رایج ترین مشکلات دهان و دندان را شرح میدهیم. این قبیل بیماری هارا همه افراد در طول زندگیشان تجربه میکنند به این صورت که یا خود به آن ها مبتلا میشوند یا اطرافیانشان. پس ضروریست که شناختمان را از این بیماری ها افزایش دهیم و علائمشان را جدی بگیریم.

دندان قروچه

آیا هنگام بیدار شدن از خواب، فک و دندان هایتان درد میگیرد ؟ آیا دندان هایتان اغلب روی یکدیگر کشیده میشوند. دندان قروچه یکی از رایج ترین مشکلات دهان در میان مردم است. گرچه افراد “دندان” قروچه را یک بیماری به حساب نمی آوردند. اما دندان قروچه از شناخته شده ترین مشکلات دهان است. عواملی مثل استرس، مشکلات خواب و فرم نامناسب دندان ها میتوانند باعث دندان قروچه شوند. این بیماری میتواند باعث بروز سردرد های عصبی، درد فک و آسیب رسیدن به دندان ها شود. دندان پزشکان استفاده از گارد های دندانی را تجویز میکنند. قبل از خواب، باید این محافظ هارا استفاده کرد.

حساس شدن دندان ها

بیماری ها به طور کلی از لذت بردن هر چه بیشتر ما از زندگی، جلوگیری میکنند. حساس شدن دندان ها از جمله مشکلات دهان و دندان است. چرا که هنگام خوردن نوشیدنی های سرد و گرم و یا حتی هنگام خوردن چیز های شیرین، باعث ایجاد درد در دندان میشود. دلایل مختلفی در رابطه با لثه و دندان در ایجاد این بیماری موثراند و درمان های مختلفی هم برای این بیماری وجود دارد. درمان هایی مانند استفاده از فلوراید و خمیردندان مخصوص تا عصب کشی و پیوند لثه برای این بیماری به کار برده میشوند.

بوی بد دهان

بوی بد دهان طبیعی نیست و نشان دهنده وجود بیماری است. هرچند اغلب به خاطر عدم رعایت بهداشت دهان شاهد این بیماری هستیم. اما در مواردی، بیماری های دهانی مانند سنگ لوزه، پوسیدگی دندان و عفونت لثه و… نیز باعث ایجاد بوی بد در دهان میشوند. درمان های مختلفی باتوجه به منبع بوی بد دهان، در دسترس هستند. درمان هایی مانند استفاده از مسواک زبان، خارج کردن سنگ لوزه و…. برای این بیماری به کار گرفته میشوند.

آفت

آفت از جمله مشکلات دهان است و باعث بروز زخم های اغلب دردناکی در محیط دهان میشود. هر چند نباید هر زخمی در دهان را به آفت دهان نسبت داد اما در مواقع بسیاری زخم های دهان حاصل آفت هستند. بیماریی مانند سرطان دهان نیز با باعث وجود زخم دهانی میشود پس لازم است در صورتی که هر زخمی در محیط دهان بیش از یک یا دو هفته در دهان باقی بماند آن را به دندانپزشک نشان دهید. آفت میتواند حاصل عوامل بسیاری اعم از عادت های غذایی، ژنتیک، استرس و … باشد.  آفت خود به خود خوب میشود اما رعایت بهداشت دهان و تامین مواد معدنی و ویتامین های بدن میتواند به جلوگیری از آفت دهان کمک کند. راه هایی مانند استفاده از ژل و پماد های مختلف نیز برای درمان سریع تر آفت به کار برده میشوند.

 

 

 

لطفا از کانال آپارات ما بازدید کنید.

 

4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *