مراقبت سلامت دندان های کودکان از بیرون زدن اولین دندان آن ها شروع می شود.بعضی از عوامل در سلامت دهان و دندان تاثیر بسیاری دارند.به طور مثال مادرانی که در دوره دوم بارداری و در دوران شیر دهی هستند،نباید از تتراسایکلین که یک آنتی بیوتیک پرمصرف می باشد،استفاده کنند زیرا در دوران تشکیل شدن دندان ها،دندان ها تغییر رنگ می دهند.

در کودکان دندان های شیری از حدود شش ماهگی شروع به رشد خواهند کرد و یکی از مهم ترین اقدامات پوسیدگی دندان حاصل از شیشه شیر و مطمئن شدن از دریافت فلوراید می باشد.

پوسیدگی دندان حاصل از شیشه شیر

هنگامی که دندان ها در معرض مایعات شیرین و حاوی قند به مدت طولانی مثل موقع خوابیدن قرار میگیرند،پوسیدگی دندان حاصل از شیشه شیر ایجاد می شود.موقعی که قند مایعات به مدت طولانی با دندان ها تماس پیدا کنند،باکتری ها فعالیتشان گسترش پیدا میکند و اسید تولید میکنند که این امر باعث پوسیدگی دندان ها می شود.اگر می خواهید کودکتان راحت به خواب برود،میتوانید شیشه را از آب خالی پر کنید و یا پستونک در دهانش بگذارید و به کودک خود بدهید.پس از هربار شیر خوردن دهان و لثه های کودک را با دستمال مرطوب یا گاز استریل تمیز کنید.

مصرف فلوراید در کودکان

مصرف فلوراید در کودکان حتی قبل از اینکه دندان ها رشد کنند و بیرون بزنند هم برای دندان ها مفید می باشد.اگر موقعی که دندان ها می خواهند رشد کنند و بیرون بزنند،فلوراید مصرف شود برای استحکام دندان ها و مقاوم تر شدن آن ها بسیار مفید است.

لازم به ذکر است کودک نباید مواد فلوراید را بخورد زیرا باعث عوارضی مثل لکه دار شدن مینای دندان،مشکلات استخوانی یا مسمومیت می شود پس بنابراین این کار باید تحت نظر والدین انجام شود.در کودکان بالای 2 سال خمیر دندان های فلوراید دار به میزان خیلی کم،اندازه ی یک نخود استفاده شود و دهان شویه های حاوی فلوراید برای کودکان بالای 6سال قابل استفاده می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *